La dieta del planeta: 10 consells per menjar saludable respectant el mediambient.

Tenim clar que allò que mengem i com ho mengem afecta la nostra salut. Però el que moltes vegades no tenim tan clar és que la nostra alimentació afecta també el nostre planeta. Per portar una vida slow, viure en harmonia i amb consciència, tenir cura del nostre entorn i respectar-lo és indispensable. Per això us plantegem uns consells per fer la dieta del planeta, que aportarà salut a tu i al nostre entorn. 

La dieta del planeta et permet una alimentació sana, sense renunciar a cap aliment i respectan el món en què vivim.

Quan pensem en tenir cura del nostre entorn, les primeres idees que ens venen al cap són reciclar, energia sostenible, moure’s en transport públic, vehicles elèctrics… i tot això està molt bé, però sabies que el teu estil d’alimentació també influeix – i molt- en els nivells de contaminació del planeta?

Pensem que l’esforç d’una sola persona no pot canviar la situació actual. Això és evident. Però si cada un fa tot el possible per contribuir a protegir el mediambient, el futur de la Terra pot estar a les nostres mans. I un d’aquests canvis passa per la nostra alimentació. La dieta del planeta no ens ha d’espantar, doncs no és un canvi difícil i beneficiarà la nostra salut.

La dieta del planeta en 10 consells

1. Menja la meitat de carn i el doble de verdures

Estem tan connectats amb el nostre entorn que resulta que la dieta que va bé per a la nostra salut és la mateixa que beneficia el nostre planeta. Si partim d’un consum diari de 2.500 calories, en un dia hauríem de menjar: 300 grams de verdura, 50 grams de patata, 209 grams de proteïna (prioritzant els llegums i els fruits secs, principalment, però també peix, pollastre i aus, ous i  carn vermella en petites quantitats per aquest ordre), 232 grm d’arrós i altres cereals i 250 gr de llet i productes lactis (que equival a un got de llet, un iogurt i una mica de formatge).

2. Planifica bé les teves compres amb temps

El recurs de la pissarreta a la nevera on es va apuntant tot allò que necessitem a mida que es va acabant és imprescindible si no volem tornar del mercat sense aquell ingredient imprescindible. Però cal fer una llista a consiciència del que realment necessitem abans de sortir de casa. Pensa en el menú aproximat de la setmana (esmorzar, dinar i sopar) i mira quins ingredients tens i quins et falten. Així t’evitaràs llençar molt menjar i necessitaràs menys temps per fer les compres grosses.

Per portar a terme la dieta del planeta cal evitar malbaratar menjar, envasos i productes processats.

3. Evita envasos innecessaris

Escull aquelles marques que els minimitzi i si pots comprar a granel, doncs molt millor. Evita, per exemple, la típica bosseta de plàstic de les fruites i verdures a granel que llençaràs només arribar a casa. Opta per portar les teves pròpies bosses de tela, de malla… qualsevol val sempre i quan sigui reutilitzable.

4. Calcula bé què necessites

La dieta del planeta t'aporta salut

A tots se’ns ha caducat un iogurt a la nevera o se’ns ha florit un tomàquet. Cal que sapiguem que un terç dels aliments que es produeixen al món es llencen a les escombraries. Les causes principals d’aquest malbaratment són una mala refrigeració, una compra en excès i els tipus d’envasos que fan comprar més del que necessitem. I si volem dades que ens posin els péls de punta, hem de saber que el malbaratament alimentari suposa, segons la FAO, el 8% del total d’emissions. Perquè quan llences menjar, tota l’energia i les emissions que s’han fet servir per produir-lo se’n van a les escombraries amb ell.

5. Reaprofita i reinventa les receptes

Si veus que has comprat més del que faràs servir (moltes vegades els envasos no s’ajusten a les necessitats que tenim a casa), pensa en alternatives culinàries enlloc de cuinar-ho tot amb l’esperança que algú tingui una gana felina. Pots optar per congelar-lo en porcions (algú menja fora de casa? Prepara-li un tupper perquè s’ho pugui endur un altre dia). O per practicar l’slow cooking reinventant receptes i creant plats nous i diferents en el que puguis afegir el sobrant. 

6. Coneix l’origen del què menges i opta per una producció sostenible

Hi ha diverses certificacions que garantitzen un tractament del producte, ja sigui animal o vegetal, més responsable. És el cas del segell d’agricultura ecològica europea, del FSC (de pesca sostenible) o del ISSF (en el cas de la tonyina). Però n’hi ha molts d’altres que et poden ajudar a escollir.

7. Evita els aliments processats i practica l’slow cooking

Al món viuen 2.000 milions de persones obeses o amb sobrepés. La principal causa és una mala alimentació. No parlem només d’ingerir aliments en excés, sinó principalment, de consumir productes processats i refinats amb alt contingut en sucres, greixos saturats i sal. Aquest tipus d’alimentació és la principal causa de malalties tan greus com la diabetis de tipus II, el càncer o les malalties coronàries. Aquestes són les principals causes de mort per malaltia al món occidental. L’ slowcooking et permet tornar-te a connectar amb els aliments, a processar-los d’una manera molt més saludable i a fer conscient la nostra alimentació.

Photo by Jason Briscoe on Unsplash

8. Millor si és KM0

La procència també és un punt important a tenir en compte. Sabies que a Espanya es calcula que els aliments recorren una mitjana de 2.500 Km abans d’arribar a taula? Consumir aliments produïts a prop teu evitarà un gran consum de combustible. I així és planteja un altre dilema: què és millor consumir patates ecològiques de Perú o patates sense segell de sostenibilitat de la teva zona? Aquí el teu sentit comú és qui ha d’actuar.

9. Productes de temporada

Quan decidim menjar-nos unes maduixes amb nata en ple hivern, cal que pensem que això és possible perquè aquestes maduixes o venen de molt lluny o bé ha calgut molta energia per conrear-les en una època que no és la propicia per al seu conreu.

Photo by Artur Rutkowski on Unsplash

Consumir els vegetals frescos de l’estació no només és més ecològic que consumir-los en altres moments de l’any. També és bo per a la teva salut, el paladar i la butxaca. Perquè son aliments que aporten més sabors i millors textures, però a més tenen més propietats nutricionals perquè s’han conreat en un clima que els resulta més propici i s’ha deixat completar el seu cicle natural. 

Els productes de temporada tenen més sabor, més propietats, són més respectuosos i més econòmics

A tot això cal sumar-hi que estan a millor preu i que respecten més el mediambient, encara que no tinguin un segells d’ecològics ja que: no s’han conreat lluny d’aquí (i per tant no ha calgut tant transport), no s’han hagut de conservar durant mesos a càmeras (amb l’estalvi energètic que això suposa) i han calgut menys fertilitzants i plaguicides artificials que si s’haguessin conreat quan el clima no els és favorable.

10. Tornar a la dieta mediterrània

Perquè no tan sols és una dieta saludable per al nostre organisme, també és molt més sostenible. Els menús dels nostres avis eren més respectuosos amb el medi ambient. Les verdures i els llegums eren els reis de la taula i la carn es reservaba per dies especials. La fruita es convertia en els berenars i les postres de cada dia, lluny de dolços i snaks processats. I els fruits secs el petit regal que et feies per picar una mica. 

La dieta del planeta és, per tant, una dieta conscient amb el nostre cos i amb el nostre entorn.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *