• vivir con plenitud las crisis Jon Kabat-Zinn

Què és el Mindfulness i com ens pot ajudar a viure millor

No fa gaire temps que el Mindfulness comença a ressonar en les converses més helthy, però què és i com ens pot ajudar a viure millor?

mindfulness

Per començar, què significa Mindfulness?

La traducció de l’anglès seria Atenció plena, i és la base d’un treball personal que ens permetrà viure de forma conscient. És a dir, sent plenament presents en cada acció que fem mentre deixem que la vida flueixi.

Photo by Lesly Juarez on Unsplash

Practicar mindfulness ens porta a acceptar, comprendre, deixar fluir i estimar la vida en tota la seva plenitud.

Practicar mindfulness és sinònim de meditar?

Segur que has sentit parlar del mindfulness associat a la meditació, però tot i que la meditació és una part important de la pràctica de l’atenció plena, no són sinònims. El mindfullnes és una filosofia de vida en la que es practica la meditació. Una forma de viure lligada a la consciència i deslligada de tota religió.

La consciència plena en el dia a dia

consciència plena

Sembla una obvietat parlar de consciència plena, però quantes vegades tenim la sensació que el dia a dia se’ns menja, que vivim sense ser conscients del temps que hem viscut, i entomem situacions sense saber molt bé com ens sentim o com ens afecten emocionalment?

Si practiquem el mindfulness, aprendrem a ser conscients dels nostres sentiments, de com reaccionem emocionalment i físicament a cada moment de la vida. I aquest nivell de consciència, ens farà tenir el control emocional i físic del nostre «jo», ens obrirà les portes a ser honestos amb nosaltres mateixos i ens permetrà ser pragmàtics i valents davant la vida.

Photo by Motoki Tonn on Unsplash

Mindfulness per a reduir l’estrès: Un exemple de mindfulness aplicat

Al 1979 a l’hospital de la Universitat de Massachusetts, el doctor Jon Kabat-Zinn i el seu equip, van començar a investigar els efectes d’un programa de reducció de l’Estrès basat en l’Atenció Plena (MBSR), el programa estava pensat per a ser aplicat en persones amb dolors crònics. I varen demostrar com gràcies a les tècniques de mindfulness es podia reduir el patiment d’aquells pacients que ja no reaccionaven a tractaments del sistema sanitari.

Si en voleu saber més, Joh Kabat-Zinn, el pioner en introduir el mindfulness en l’àmbit terapèutic, recull aquest coneixement i experiència en un llibre de referència, on explica què és el mindulness aplicat:

«Vivir con plenitud las crisis», Cómo utilizar la sabiduría del cuerpo y de la mente para afrontar el estrés, el dolor y la enfermedad Ed. Kairos.

Connectar amb nosaltres mateixos

Connectar amb un mateix, amb cos, ment i emocions. Aquesta seria la conseqüència més directa de la pràctica del Mindfulness, per aconseguir-ho hi ha diferents tècniques: meditació, yoga, respiració conscient que podem realitzades en sessions guiades o en solitari, un cop les dominem. En aquestes pràctiques deixarem que els pensaments i les emocions ens traspassin lliurement sense jutjar-los, simplement els percebrem i els observarem.

La pràctica de la consciència plena en la vida quotidiana

Ja saps què és el mindfulness, i un cop dominada la pràctica, serà el moment de transportar-la al dia a dia. No ens caldrà cap espai o logística especial, simplement incorporar aquesta actitud de consciència plena en les nostres rutines.

Idees per incorporar la pràctica del midfulness en una jornada laboral

Al matí desperta el cos al nou dia

Abans d’aixecar-te del llit, encara amb els ulls tancats, sent el teu cos i com la respiració l’omple i el buida. Pren consciència del nou dia, no de les tasques que tens per endavant, sinó del dia que t’acompanyarà dona-li la benvinguda.

Si en coneixes la pràctica, dedica de 10 a 30 minuts a meditar.

Esmorza assaborint els aliments i amb el temps suficient per a ser conscient del que menges. Aplica la mateixa lentitud conscient a l’hora de rentar-te i vestir-te.

A la feina exercita la concentració

Aprofita la feina per a treballar la concentració. Planifica’t tasques concretes i assequibles i no deixis que res et distregui per a dur-les a terme.

La feina també és un bon espai on practicar l’acceptació activa que ens porta a relativitzar el patiment, i els conflictes. Practica l’escolta activa i la comunicació slow

Per la tarda desconnecta

Tant bon punt hagis sortit de la feina, tornant a casa amb el tren, o assegut en un banc al mig del carrer, reserva’t cinc minuts per a tancar els ulls i respirar profundament. Cinc respiracions que et permetin tornar a centrar l’atenció en tu mateix. I llavors, camina o condueix sent conscient del trajecte i assaborint el moment.

esport i mindfulness

Si practiques esport, jugues amb els fills, fas música, dansa o pintura… Fes-ho al 100%. Serà el moment ideal d’apagar el mòbil, de deixar els pensaments laborals i les preocupacions de banda, per assaborir el luxe del temps de lleure que la tarda t’ofereix.

Photo by Emma Simpson on Unsplash

Al vespre reconnecta i gaudeix

Sopa aliments saludables, mira una pel·lícula o practica sexe sense presses. Que les nits no t’atropellin, controla els tempos per acabar el dia de forma plaent, veuràs com et lleves amb energies renovades!

slowsex
Photo by HOP DESIGN on Unsplash

  1. Som cos, veu i ment - La Vida Slow

    […] mentals, des de l’autoestima a la concentració, passant per l’estrès o la insatisfacció: Mindfulness, meditació, teràpies gestalt o psicòlegs ens ajudaran a equilibrar els nostres neguits, a trobar […]

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *