10 consells per una tornada slow a l’escola

posted in: VIU SLOW | 0

Volguem o no, les tranquil·les tardes d’estiu tenen les hores comptades. Comença la tornada a l’escola i en les nostres mans està que els infants i els adolescents pateixin l’estrés d’aquest fet el menys possible. Us proposem una tornada slow a l’escola.

1. Comencem amb temps

Ser previsor amb el material de l'escola.
Photo by Element5 Digital on Unsplash

Els llibres, les llibretes, la carpeta de separadors, l’agenda, la carpeta de deures, el compàs, el regle, els colors, els mapes, els llapis, la capsa de mocadors, el got, la bata, el pitet, uffff!!!… Si ho deixem tot per a l’última setmana abans de començar l’escola, serà una autèntica bogeria. El més aconsellable és fer-te una llista de tot el que necessites i anar fent els encàrregs a poc a poc.

Però si arribes tard a fer aquesta previsió, no intentis comprar-ho tot el mateix dia (a menys que ho puguis trobar tot a la mateixa botiga). I si el nen té una edat adequada, encarrega-li a ell d’anar a comprar certes coses (com ara la carpeta o l’agenda), això el farà sentir-se gran i responsable de les seves coses.

Implicar els infants i adolescents en la compra i recerca del seu material és imprescindible perquè se sentin responsables de les seves coses.

2. Acomiadar l’estiu

Per què no fer una petita festa per dir adéu a l’estiu amb alegria? La podem fer en família o amb amics. Podem, per exemple, preparar uns pastissos casolans mentre parlem de què és el que més ens ha agradat i el que menys d’aquests dies d’estiu. Podem seure a mirar les fotos de les vacances i escollir-ne la que ens agrada més i perquè. Podem apuntar les coses que no ens ha donat temps a fer enguany i aquelles que ens han encantat per repetir-les l’any vinent. Podem dir què hem trobat a faltar i què tenim ganes de retrobar a la tornada a l’escola.

Festa comiat de l'estiu, per anar contents a l'escola.

Celebrar el final de l’estiu i una tornada slow a l’escola pot engrescar els infants.

Photo by Ashton Bingham on Unsplash 

Fer una petita celebració per acomiadar-nos de l’època estival i encarar la tornada a la rutina escolar amb un somriure pot ajudar a grans i petits a millorar l’estrés postvacacionals. Però, és clar, la implicació dels grans ha de ser sincera. No ens ajuda fer la festa i que després ens estem queixant de com n’és de dur tornar a la feina.

3. Acomodem els horaris a poc a poc:

No podem pretendre que el dia 11 els notres fills es llevin a les 12h del migdia i el 12 estiguin en peu a les 7h amb un somriure i encantats d’anar a escola. Preneu-vos-ho amb temps i comencem a llevar-nos d’hora a poc a poc, uns 15 minuts o uns 30 minuts abans cada dia fins aconseguir un horari còmode.

Ajustar els horaris per una tornada slow a l'escola.

Hi ha nens que mantenen els seus horaris vitals durant tot l’estiu (ho sento pares, però és cert, hi ha criatures que se segueixen llevant a les 6h del matí encara que sigui ple agost), però la majoria (sobretot si són adolescents) fan un canvi radical i s’estimen els seus llençols amb bogeria al matí.

La solució no passa per dedicar menys hores a la son, sinó per anar a dormir més d’hora, fer migdiades més curtes i passar certes activitats que habitualment feiem després de sopar a abans. Hem de tenir en compte, que les hores de son són sagrades si volem un/a nen/a o adolescent amb bona salut i bon humor.

També caldrà reajustar els àpats perquè siguin a les franges horàries habituals durant el curs.

Photo by Annie Spratt on Unsplash 

.

4. Escollir extraescolars

Anglès (imprescindible!???), futbol, dansa, pintura, ceràmica, tennis, programació, informàtica, ioga, repàs, handbol, rítmica, natació, música… el ventall és tan ampli que costaria fer una llista completa. Els extraescolars estan bé si s’acompleixen algunes condicions:

  1. que siguin escollit pels l’infants, que els deixi prou temps per jugar i descansar,
  2. que els seus horaris no restin hores al seu descans
  3. i que els pares tinguin la logística necessària per no convertir-los en un focus més d’estrés.
Extraescolars, deixar que els nens escollint i mirar que tinguin temps per jugar.

Cal remarcar també, que tendim a apuntar els nostres fills a aquells extraescolars que, segons la nostra opinió, els anirà bé per al seu futur. I, en aquest sentit, l’anglès és el rei. Creiem que l’anglès és important per al seu futur professional i que el que reben a l’escola no és suficient. Però, us imagineu què passaria si opiniessim el mateix de la resta de matèries?: de mates, de biologia, d’història, de literatura…

Els extraescolars han de ser un espai on els nostres fills puguin trobar una afició o uns coneixements que els atraigui i els engresqui, han de ser una estona per passar-s’ho bé i gaudir de tot el que  allà experimenten. 

Photo by Senjuti Kundu on Unsplash

5. Fer un horari

On hi hagi totes les hores i els dies de la setmana. Inclou les hores de l’escola o institut (que un cop comeci podrem acabar d’omplir amb les assignatures), les hores que passarà al menjador i a l’acollida, els horaris dels extraescolars, el temps dedicat als deures…

Horari: tenir en compte totes les hores que fan els nostres fills perquè cal temps per descansar.
Photo by NeONBRAND on Unsplash 

I, abans de començar el curs, valorem si aquest horari deixa prou temps als nostres fills per jugar, descansar, per parlar amb els amics, per ajudar a les tasques de casa, per estar en família, per avorrir-se… si no és així, potser fa massa coses.

Un bon consell és comptar les hores que passa entre l’escola i els extraescolars i veurem que moltes vegades superen les que tu dediques a la teva feina.

6. No ferne una muntanya

És important abordar la tornada a l’escola amb tota naturalitat i amb positivisme. Les frases del tipus: “totes les coses bones s’acaben, ara comença el cole”, no fan cap bé. Tampoc cal fer una oda a les bondats de l’escola, els nostres fills no són tontos i saben que, sentint-ho molt, l’escola equival a responsabilitats, horaris i feina. Però també són oportunitats, amics i noves emocions.

7. Compartir emocions

Una tornada slow a l'escola implica compartir emocions amb els nostres fills.

“No siguis bleda, perquè plores per tornar a l’escola?” Doncs, segurament per la mateixa raó que a tu t’angoixa tornar a l’oficina o començar una feina nova o assebentar-te que tindràs un nou cap. No menyspreem les seves emocions, són lícites siguin les que siguin. A nosaltres ens correspon escoltar-les i donar-los suport.

Transmetre’ls tranqui·litat i que no s’avergonyeixin d’explicar-nos què senten és important si volem que siguin persones segures i segueixin confiant en nosaltres. Parlar, parlar i parlar és el secret perquè siguin més segurs.

Photo by Bruno Nascimento on Unsplash

8. Si és el primer cop que van a escola

Acompanya’ls i, sobretot, no desapareguis aprofitant que estan distrets. Ho viuran, en el millor dels casos, com una traïció i, en el pitjor, amb desesperació per haver perdut el pare o la mare. En qualsevol dels casos, si desapareixes sense acomiadar-te i dir-los que després tornes, viuran amb angoixa els propers dies i se t’enganxaran més a la falda per evitar a tornar-te a perdre.

Per molt petit que et pugui semblar el teu nen, explica’ls com anirà el dia i quan et tornarà a veure de manera real i planera. Per ell serà tranquil·litzador saber que el que li has explicat, s’acomplirà.

9. Un adéu breu i una tornada slow a l’escola

No allarguis massa l’adéu: una abraçada, un petó i un somriure. Res de drames!! Si ells noten que a tu et costa acomiadar-te, sentiran que alguna cosa dolenta passarà. Una altra cosa, molt diferent, són les èpoques d’adaptació (normalment a l’escola bressol) que permeten les escoles. Però el més important és que els pares visquin aquests primers adéus com una cosa positiva: el seu petit es fa gran. Només d’aquesta manera, l’infant podrà sentir-ho així.

Sigues possitiu. No pateixis. Mostra’t tranquil i els teus fills aniran molt més segurs i contents a l’escola.

10. I a la tornada?

A la tornada de l'escola, compartir el dia i les emocions.
Photo by Daniel Filipe Antunes Santos on Unsplash

Escoltar-los i acollir-los quan tornin de l’escola. Si et veuen implicats en com els ha anat el dia, ells també s’interessaran pel teu. Quan són adolescents, no cal cosir-los a preguntes. Hi haurà dies que t’explicaran fil per randa tot el seu horari i d’altres en que la resposta a “què tal el dia?” serà un escuet “bé”. El més important és que ells sàpiguen que realment t’interessa la seva vida, el seu dia a dia.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *